5.1 Vznik opery


Palestrina môžeme zaradiť už na prechod doby renesančnej a barokovej, kedy cirkev zahajuje boj proti nekatolíkom. Výtvarný sloh, preplnený ozdobami a bohatstvom, priamo láka veriacich, hudobné umenie napomáha tejto snahe ohromujúcimi prostriedkami, veľkými zborovými telesami a jasavou hudbou. Tieto ciele naznačuje hlavne benátska škola, ktorú založil Nizozemec Adrian Willaert (1490 – 1562) v Benátkach. Vtedy koncom 16.storočia strácajú Benátky prvé miesto v zámorskom ibchode objavením novej cesty do Východnej Indie a dusia silu svojho ľudu aristokratickým zriadením. Chrám sv. Marka predstavuje feudálnu moc v Benátkach. Stavebné, priestorové vybavenie kostola i dostatok hudobných nástrojov ukázali, ako materiálne podmienky určovali hudobný sloh. Farebná zvukovosť a účinnosť skladieb benátskej školy bola daná predovšetkým dvojzborovosťou aj trojzborom, prevádzaným na niekoľkých chóroch. Pritom zbor hlasov sa striedal so zborom nástrojov . vieme, že Okeghem vytvoril 36 hlasnú skladbu a počuli sme už aj o 24 hlasnej skladbe. To boli výnimky nizozemskej školy, tiež plné uplatnenie viac než 12 hlasov sa pravidelne uskutočňuje v benátskej škole. Zásluhou benátskych majstrov, hlavne Giovanni Gabrieliho, sa stáva nástrojová zložka rovnako oprávneným hudobným činiteľom ako súbory hlasov.
Benátska škola udala tiež tón v obore nových organových a orchestrálnych foriem. Sonáta (suonare – hrať) alebo sinfónia sa nazýva skladba pre nástrojový súbor 3 – 22 hlasov (orchester), canzona pre menšie nástrojové skupiny (komorná skladba). Ricercar (ricercare – vynájsť), toccata a fantasie zastupujú formy organovej hry. Ricercar „fugovane“ spracovával niekoľko tém a viedol k slávnym fugám Bachovým, toccata bol stavaná väčšinou akordicky a fantasie rozvíjala prácu s jednou témou, zvlášť na spôsob kolorovania, tj. rozmanitým prikrášľovaním (figurácia) témy. Odtiaľto sa títo skladatelia nazývali koloristi. Zvuková nádhera, nové formy a počiatky tzv. slohu koncertného (concerto = závod), kedy proti sebe stálo niekoľko skupín v umeleckej súťaži, znamenali pokrok do ďalšej budúcnosti.

spinety

 

Koncom 16.storočia dochádza v dejinách k novým zmenám. Mení sa monumentálne staviteľstvo, sochárov a maliarov zaujíma človek v akcii, v dramatickom a patetickom pohybe jeho tela i ducha. Vhodný výraz si tu našla aj hudba. Nové – barokové umenie zobrazuje silný citový zážitok človeka.
Barokový umelecký výraz je majestátny, mohutný, plný nádhery a pátosu. Chrámy sú preplnené sochami a ozdobami, obrazy fascinujú svojimi farbami – hrou svetla a tieňa. Hudba objavuje melódiu a rozpoznáva nesmierne možnosti nástrojovej hry, nové reprodukčné schopnosti. Nový barokový sloh chce prispieť k lesku dvora a salónov. V pozadí tohto nového vývoja v umení sú reformačné a protireformačné snahy, ktoré ovplyvnili aj hudbu.
Baroková hudba predstavuje všestranné až hypertrofické rozvinutie renesančných podnetov, súzvuk, ktorý bol v renesancii len výsledkom vedenia jednotlivých samostatných hlasov a nepripisovala sa mu väčšia dôležitosť v období baroka nadobúda veľký význam. Renesančné polymelodické myslenie sa mení na melodickoharmonické, v ktorom je jedna vedúca melódia a akordický sprievod. Objavila sa teda sila a dôležitosť harmónie, ktorá sa odvtedy stala neoddeliteľnou súčasťou európskeho hudobného myslenia. Zaviedla sa technika číslovaného basu (generálny bas, tiež basso continuo), t.j. spôsob notačného zápisu, v ktorom je najnižší hlas udaný notami a akordické útvary číslami (všetky čísla majú význam intervalov od basového tónu nahor). Ranný barok (1.polovica 17.storočia) zavedením melodicko-harmonického slohu zjednodušil zrozumiteľnosť a komplikovanosť slova, pričom svetskú i cirkevnú hudbu postavil na rovnakú úroveň. Zrovnoprávnil aj hudobné nástroje s ľudským hlasom. Vo vyspelom baroku sa vyvinula kontrapunktická práca, t.j. spájanie samostatných melódií na spoločnom harmonickom základe.
Spomenuli sme, že baroková hudba priniesla nebývalý rozvoj nástrojovej hry. Po období, kedy v európskej hudobnej kultúre bola inštrumentálna hra v područí hudby vokálnej, vznikli podmienky pre jej špecifický vývoj. Tieto podmienky dozreli už v 16.storočí, ale k štýlovému a druhovému rozvoju nástrojovej hudby došlo až v baroku. Ide o nasledovné formy a druhy: 1. vokálno-inštrumentálne (opera, oratórium a i.), 2. inštrumentálne (concerto grosso, sinfonia, ouvertura, suita), 3. komorné (sonáta sólová a triová) a 4. formy pre klávesové nástroje (fúga, prelúdium, toccata, fantázia, variácie a pod.).


5.1 Vznik opery


Významné miesto v dejinách barokovej hudby má tzv. florentská camerata, ktorá prispela k vzniku monódie a opery. Vo Florencii, stredotalianskom meste s veľkou umeleckou tradíciou, vytvorilo sa združenie hudobných teoretikov, skladateľov a básnikov, schádzajúcich sa v rokoch 1580-1589 v dome grófa Bardiho a Corsiho. Členovia florentskej cameraty – básnik Ottavio Rinuccini, skladatelia Jacopo Peri, Giulio Caccini a Emilio de Cavalieri, ako aj teoretik Vincenzo Galilei, otec slávneho fyzika Galilea Galileiho, boli odporcami komplikovanej vokálnej polyfónie. Ich snahou bola zrozumiteľnosť spievaného slova, a to podľa antického ideálu. Vincenzo Galilei vo svojom spise Dialogo della musica antica a della moderna (1581) teoreticky zdôvodnil potrebu návratu k antickej jednoduchosti a prostote. Preto florentskí hudobníci a skladatelia uvažovali, ako vzkriesiť antickú drámu. Výsledkom ich činnosti bol nový sloh, tzv. monódia. Monódia sa zakladala na požiadavke širokého uplatnenia výrazu spievaného slova. Monodiálny spev má recitačný charakter a je podložený akordickým sprievodom, ktorý sa zapisoval technikou generálneho basu.
Ešte významnejšie boli pokusy o reformu dramatickej hudby. Členovia florentskej cameraty v snahe obnoviť starú grécku tragédiu nevedomky vytvorili nový druh hudobnodramatickej formy – operu. Ottavio Rinuccini napísal libreto Dafne a Euridice, ktoré zhudobnil skladateľ Jaccopo Peri (1561-1633). Prvá opera Dafne z roku 1597 sa nezachovala, Euridice z roku 1600 sa zachovala a je prvou operou v dejinách európskej hudby. V úvode k opere Euridice skladateľ vyjadril svoj názor na novú hudbu (nuove musiche): vychádzajúc z umenia starých Grékov považuje poéziu za hlavnú a hudbu za vedľajšiu súčasť dramatickej skladby. Hlavnou zložkou tejto opery je recitatív, nakoľko skladateľ chce aby čo najviac vynikol básnický text. Vytvára nový štýl tzv. stile recitativo (alebo stile rappresentativo), ktorý sa úzko viaže na básnické slovo a jeho výrazovú silu. Recitačný štýl je po melodickej stránke odvodený od deklamácie, z ktorej sa vyvinul recitatív a z recitatívu ária.
Na Rinucciniho libreto skomponoval operu Euridice aj Giulio Caccini (asi 1550-1618). Okrem opery významná je jeho zbierka Nuove musiche (1601), zbierka sólových spevov so sprievodom a súčasne prvá zbierka malých vokálnych foriem (obsahuje árie, madrigaly a pod.), ktorou sa stal zakladateľom piesňovej literatúry a nového speváckeho štýlu.
Z Florencie prenikla opera do Ríma. Rímsku opernú školu založil Emilio de Cavalieri (asi 1550-1602), bývalý príslušník florentskej cameraty. Jeho význam spočíva predovšetkým v tom, že obnovil duchovné alegorické hry v novom monodiálnom slohu. Priniesol recitačný štýl do cirkevnej hudby a vytvoril duchovnú operu Rappresentazione di anima e di corpo (Predstavenie o duši a tele), ktorá sa stala základom oratória. Nebolo to ešte oratórium v pravom slova zmysle, teda cyklická vokálna skladba k modlitbe, ale skladba, ktorá tvorí vo vývoji oratória dôležitý stupeň. Okrem toho, že sa v Ríme zrodila duchovná opera s alegorickým obsahom, došlo aj k ďalším kvalitatívnym zmenám v samotnej opere. Rímska opera nadviazala na prvé opery florentskej cameraty, ale na rozdiel od nej používala vo väčšej miere zbory (preto sa hovorí aj o zborových operách rímskej školy) a definitívne odlíšila recitatívny štýl od ariózneho. Po textovej stránke tiež došlo ku kvalitatívnym zmenám: hlavnými postavami boli síce aj naďalej antickí hrdinovia, ale konflikty boli inšpirované udalosťami z vtedajšieho rímskeho života. Najznámejší rímsky skladatelia Luigi Rossi (1598-1653) a Steffano Landi (asi 1590-1655) priniesli vo svojich operách nové komické prvky, ktoré viedli k vytvoreniu neskoršej komickej opery (opera buffa).
V 17.storočí vynikla benátska opera a neapolská škola. Benátska opera sa vyvíjala od roku 1637, keď sa tu otvorilo divadlo San Cassiano – prvá stála operná scéna v Európe. Ťažiskom opery sa stávali sólové spevy (ária, duet), spojené arióznym recitatívom, ktorý bol sprevádzaný continuom (čembalo). Zbory takmer vymizli (zborovú operu vystriedala teda opera „sólová“), orchester sa uplatnil hlavne v predohre (krátky fanfárovitý úvod, ktorý sa nazýval sinfonia), v ritorneloch a tancoch. V benátskej opernej škole sa začína rozvíjať ária trojdielneho typu (A-B-A), pričom jej melodika sa obohacuje o ľudové prvky. V operách predchádzajúcich skladateľov bol veľmi obľúbený tzv. orfeovský námet. Osud speváka Orfea bol zhudobnený asi 150 krát. V Benátkach prenikajú do týchto antických námetov nové komické a parodické prvky, alebo sa zhudobňujú iné ľúbostné príbehy a aktuálne námety z verejného života.
V polovici 17.storočia prenikla talianska opera do Francúzska. Roku 1671 bola v Paríži otvorená Kráľovská akadémia hudby, ktorá bola predchodkyňou prvého verejného divadla – Veľkej francúzskej opery. Zakladateľom francúzskej národnej opery bol Jean Baptiste Lully (1632-1687), francúzsky skladateľ talianskeho pôvodu. Pôsobil ako huslista v dvornej kapele kráľa Ľudovíta XIV., kde bol súčasne aj hercom, tanečníkom a skladateľom inštrumentálnej hudby a opier. Tanečné formy jeho opier, ako menuet, gavota, chaconne, bourée a iné, sa stali známymi po celej Európe. Ťažiskom jeho opier bol majstrovský recitatív (accompagnato), formovaný presne podľa vzoru, ako sa deklamoval v klasickom francúzskom divadle. Ďalším podstatným znakom jeho opier bola predohra – ouvertura, ktorej Lully dal schému: pomaly – rýchlo – pomaly (tzv. lullyovská predohra). Jeho tvorba obsahuje 14 opier (najznámejšie sú Alceste, Roland, Armide), asi 20 baletov a hudbu k Molierovým hrám.
V Anglicku reprezentuje opernú tvorbu Henry Purcell (1659-1695), organista a skladateľ na kráľovskom dvore. Je autorom prvej anglickej opery Dido a Aeneas, v ktorej spojil talianske a francúzske operné vplyvy sa staršou anglickou hudobnou tradíciou. Komponoval aj hudbu k Shakespearovým hrám (Sen noci svätojánskej), ďalej ódy (svetské kantáty), cirkevné a vynikajúce inštrumentálne skladby.
Vplyv talianskej opery sa prejavil aj v Nemecku. Významnými strediskami nemeckej opery boli Viedeň, Drážďany a Hamburg. Benátsku tradíciu udržiaval Johann Joseph Fux (1660-1741), dvorný organista, skladateľ a kapelník v dóme sv. Štefana. Skomponoval partity, sonáty, omše a 18 opier, z ktorých najznámejšia je Constanza e Fortezza. Je tiež autorom slávnej učebnice kontrapunktu Gradus ad Parnassum (1725).